(урок засвоєння нових знань).
Тема. Тварини взимку.
Мета: розширити і уточнити уявлення дітей про тварин,
продовжити формувати поняття «комахи», «птахи», «звірі»; формувати уявлення про
життя взимку тварин нашої місцевості та про необхідність їхньої охорони; дати
уявлення про зимуючих та перелітних птахів, вчити пояснювати причину відльоту
птахів у теплі краї. Розвивати спостережливість. Виховувати
турботливе ставлення до тварин, охороняти їх.
Хід уроку
І.Організація класу.
- Холодно зараз в лісах і в лугах.
- Холодно зараз в лісах і в лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!
Поглянемо всі один на одного і
разом привітаємось.
- Доброго ранку!
- Руку скоріш простягни
І міцніше долоньки стисни.
- Діти, до нас сьогодні завітали
гості щирі,
Давайте з ними привітаємось!
(Дівчатка присідають в реверансі, хлопчики схиляють
голови.)
- А тепер пошепочемо, друже,
тихенько!
(говоримо тихо) «Щастя тобі, я бажаю
тобі і собі!»
- А тепер голосніше і лагідно: ……
- Дорогі, діти, сьогодні ми з
вами будемо подорожувати лісами, полями, річками. Нам потрібно подолати різні
перешкоди, які будуть траплятися на нашій дорозі. Ми повинні знайти замок, де
живуть рибки і врятувати їх.
ІІ. Аналіз погоди, завдання для
спостережень.
Перша зупинка – опис природи.
Послухайте уривок опису природи і подумайте, яку пору року він змальовує.
Злітає листя, жовтий килим
Лягає з шурхотом до ніг.
А вже на нього пухом білим
Сідає перший чистий сніг.
(Н. Забіла «Чотири пори року»)
- Як ви визначили, що це зима?
- Наше бюро погоди знає все про зиму.
Перша зупинка – опис природи.
Послухайте уривок опису природи і подумайте, яку пору року він змальовує.
Злітає листя, жовтий килим
Лягає з шурхотом до ніг.
А вже на нього пухом білим
Сідає перший чистий сніг.
(Н. Забіла «Чотири пори року»)
- Як ви визначили, що це зима?
- Наше бюро погоди знає все про зиму.
Бюро погоди (дві дівчинки-синоптики).
- Добрий день! З вами
бюро погоди.
- Зверніть увагу на
нашу інтерактивну дошку.
- Ось і настала вже
білосніжна зима.
Сонечко світить, але
не гріє.
- Дні стають коротші,
а ночі довші.
- Небо частіше вкрите
хмарами.
Опади у вигляді
снігу.
- На дорогах
ожеледиця. Будьте обережні!
- З кожним днем
морози міцнішають, але попри все до нас завітали зимові гості.
- Дякуємо за увагу!
- Назвіть, які зимові
місяці ви знаєте? (Відповіді дітей).
Виходять діти-місяці.
Грудень. Дорожній майстер грудень
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою:
Дороги приморожує
Ще й снігом припорошує,
Щоб на дзвінких санчатах
Новому року мчати.
Т. Коломієць
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою:
Дороги приморожує
Ще й снігом припорошує,
Щоб на дзвінких санчатах
Новому року мчати.
Т. Коломієць
Січень.
Подивись: з початку року
На землі лежать сніги.
Скрізь, куди сягає око,
Кучугури навкруги.
Вітер снігом б'є в обличчя,
Засипає снігом дах,
І ведуть між себе січу
Хуртовини у степах.
Звір в цю січу попадеться —
Геть тікає ледь живий.
І по праву січнем зветься
Місяць перший, зимовий.
Л. Горлов
На землі лежать сніги.
Скрізь, куди сягає око,
Кучугури навкруги.
Вітер снігом б'є в обличчя,
Засипає снігом дах,
І ведуть між себе січу
Хуртовини у степах.
Звір в цю січу попадеться —
Геть тікає ледь живий.
І по праву січнем зветься
Місяць перший, зимовий.
Л. Горлов
Лютий. Другий місяць зветься Лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
ІІІ. Створення проблемної ситуації та її
розв’язання
Друга зупинка – допомога дівчинці.
- Заплющіть оченята.
Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг, аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі. Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася, бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. «Я зовсім сама! Нікого поруч немає», - плакала вона.
- Відкрийте очі, подивіться на зимовий пейзаж .
Але, пильно роздивившись навколо, зрозуміла, що зовсім не сама.
- Чому вона так подумала?
(Під сосною можна побачити полущені шишки, на снігу видно сліди лісових звірів, чути перегуки пташок, які залишилися зимувати, білочка, перестрибуючи з гілки на
Друга зупинка – допомога дівчинці.
- Заплющіть оченята.
Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг, аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі. Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася, бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. «Я зовсім сама! Нікого поруч немає», - плакала вона.
- Відкрийте очі, подивіться на зимовий пейзаж .
Але, пильно роздивившись навколо, зрозуміла, що зовсім не сама.
- Чому вона так подумала?
(Під сосною можна побачити полущені шишки, на снігу видно сліди лісових звірів, чути перегуки пташок, які залишилися зимувати, білочка, перестрибуючи з гілки на
гілку збиває снігову куряву…)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з життям тварин взимку.
V. Сприйняття і усвідомлення фактичного матеріалу.
(Учні класу відповідають на запитання)
1.Як зимують звірі?
- На які групи поділяються тварини? (На диких і свійських)
- Які це свійські тварини? (Які живуть в людей)
- Які це дикі тварини? (Які самі собі здобувають їжу)
- Чому зима є важким періодом року для тварин лісу?
(Учні класу відповідають на запитання)
1.Як зимують звірі?
- На які групи поділяються тварини? (На диких і свійських)
- Які це свійські тварини? (Які живуть в людей)
- Які це дикі тварини? (Які самі собі здобувають їжу)
- Чому зима є важким періодом року для тварин лісу?
- Кого зі звірів
змогла помітити дівчинка у лісі ми дізнаємося, відгадуючи загадки?
Боюсь я вовка і лисиці,
Боюсь мисливської рушниці.
Тому, від страху перед ними,
Я сплю з відкритими очима. (Заєць)
- Що можете розказати про цю тваринку?
(Використовується метод мікрофону)
Боюсь я вовка і лисиці,
Боюсь мисливської рушниці.
Тому, від страху перед ними,
Я сплю з відкритими очима. (Заєць)
- Що можете розказати про цю тваринку?
(Використовується метод мікрофону)
- З нами сьогодні
працює «Довідкове бюро», що воно нам розповість про зайця.
«Довідкове бюро».
- Заєць дуже
обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів, що не кожний з
його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить. Зайцям
легше бігти вгору, ніж донизу. Це пов язано з тим, що у зайців передні лапи
довші, ніж задні. Взимку гзризає кору дерев та кущів, пожухлий бур ян. Може
забігти в сад поласувати корою фруктових дерев.
- Про яку тварину буде наступне повідомлення дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.
У темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться.
А зовуть її … (Лисиця)
- Про яку тварину буде наступне повідомлення дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.
У темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться.
А зовуть її … (Лисиця)
- Що розкажете про лисицю?
Чим вона живиться взимку?
«Довідкове бюро».
- Лисиця найхитріша з
усіх звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою птахи
підлітають до неї і вона хапає їх.
Пухнастий, рудий
хвіст – кермо під час бігу. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і вночі. Хутро
взимку в неї густіше і пухнастіше, тому спить прямо на снігу. Лає, як собака.
Полює на мишей, куріпок, зайців, не гребує рештками тварин.
- Відгадайте наступну загадку.
Хто це ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, - жорстока лють.
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно …(Вовк)
- Відгадайте наступну загадку.
Хто це ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, - жорстока лють.
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно …(Вовк)
- Як переживає зиму вовк?
«Довідкове бюро».
- Вовки полюють на
косуль, оленів. Наближаються до селищ і нападають на овець, корів. У лісі
годуються мишами.
Вовки – це хижаки.
Вони поїдають інших тварин.
-Наступна загадка теж
про тварину, але про яку, відгадайте.
Гарний, дужий,
довгоногий.
Мов корону, носить роги.
Та вона така важка –
Не
втечеш від хижака!
Взимку скинув роги – й ось –
До весни безрогий… (Лось)
- Як переживає зиму
лось?
- Як ми, люди, можемо
допомогти йому взимку?
«Довідкове бюро».
-Лось має найбільші
роги серед звірів України. Їх вага 20-25кг, розмах – 1,5м. лось, не
розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. Щороку в листопаді – грудні
лось скидає свої роги. В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає.
Взимку гризе кору
дерев та засохлі трави їсть з-під снігу.
-Наступна загадка.
Пролетіло на хвості
Та й сховалося в гіллі
Все в дупло собі несе
І горішки все гризе. (Білка)
-Як білочка готується
до зими?
-Чим ми можемо
допомогти білочці взимку?
«Довідкове бюро».
Завдяки чіпким
кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибує з дерева на дерево
їй допомагає хвіст. Він служить білочці парашутом і рулем. До свого гнізда
білка завжди наближається, перескакуючи з дерева на дерево, щоб не залишати на
снігу слідів, по яких її можна знайти.
-Остання загадка про…
Він ікласний і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукав
Й малюків смугастих має. (Кабан)
-Що ви знаєте про
дикого кабана?
Чим живиться взимку?
«Довідкове бюро».
-Дикі кабани в
пошуках їжі рухаються стадами. Вони розгрібають сніг та опале листя. Знаходять
жолуді, горіхи ліщини, личинки різних комах, гризуть кору дерев.
-Дякуємо, працівникам
довідкового бюро про цікаву інформацію. Тепер ми більше знаємо про диких
тварин.
2.Бесіда вчителя про охорону тварин
взимку.
-Зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, у сильні морози.
Взимку тварини худнуть, втрачається жир під шкірою, витрачаються сили. Тому на допомогу тваринам приходять люди.
-Зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, у сильні морози.
Взимку тварини худнуть, втрачається жир під шкірою, витрачаються сили. Тому на допомогу тваринам приходять люди.
Прочитайте текст та
ще використовуючи ілюстрації підручника (с.80-81), поміркуйте, як люди допомагають лісовим мешканцям
взимку.
Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В Основному законі нашої держави – Конституції, йдеться про охорону тварин.
Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В Основному законі нашої держави – Конституції, йдеться про охорону тварин.
VІ. Фізкультхвилинка.
Третя зупинка відпочинку
Ми вже трішки притомились,
Відпочинку час настав.
Ясний і сонячний видався день.
Вискочив зайчик швиденько на пень,
Потягнувся він лапками вгору,
Потім зігнувся низенько додолу.
Потім пальчики почав згинати
І при цьому собі промовляти:
«Скік – скік – в один бік,
Скік – скік – в другий бік».
Раптом почув він, щось в лісі тріщить.
Підскочив, присів і мерщій у кущі.
Четверта зупинка – пташки взимку.
1.- Як зимують птахи? Робота з підручником с. 74-75 ( розповідь вчителя)
Третя зупинка відпочинку
Ми вже трішки притомились,
Відпочинку час настав.
Ясний і сонячний видався день.
Вискочив зайчик швиденько на пень,
Потягнувся він лапками вгору,
Потім зігнувся низенько додолу.
Потім пальчики почав згинати
І при цьому собі промовляти:
«Скік – скік – в один бік,
Скік – скік – в другий бік».
Раптом почув він, щось в лісі тріщить.
Підскочив, присів і мерщій у кущі.
Четверта зупинка – пташки взимку.
1.- Як зимують птахи? Робота з підручником с. 74-75 ( розповідь вчителя)
- Що змушує пташок
летіти у теплі краї? ( голод і холод)
2. Поясніть ланцюжок взаємодії живої і неживої природи. (на дошці)
осінь метелик ластівка
2. Поясніть ланцюжок взаємодії живої і неживої природи. (на дошці)
осінь метелик ластівка
- Що таке осінь? (Пора року)
- Що означає метелик? (Комахи)
- Що означає ластівка? (Перелітні птахи)
Отже, з приходом осені комахи ховаються, пташки залишаються без корму і відлітають у теплі краї.
- Що означає метелик? (Комахи)
- Що означає ластівка? (Перелітні птахи)
Отже, з приходом осені комахи ховаються, пташки залишаються без корму і відлітають у теплі краї.
-Які ж пташки
залишаються з нами переживати холод?
3. Робота з зошитом с.28 з. 1 (виконання завдання)
П’ята зупинка – зимівля комах
5. Бесіда про зимівлю комах.
- Де можна знайти взимку комах?
Комарі поховалися у різні щілини, у старі дупла дерев. Вони й біля нас зимують. Позлітаються у підвали, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.
Шоста зупинка – зимівля риб
6. Як зимують риби?
Послухайте таку розповідь.
У великому озері жили риби. Підплив маленький окунець до своєї мами. Брр! Як
5. Бесіда про зимівлю комах.
- Де можна знайти взимку комах?
Комарі поховалися у різні щілини, у старі дупла дерев. Вони й біля нас зимують. Позлітаються у підвали, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.
Шоста зупинка – зимівля риб
6. Як зимують риби?
Послухайте таку розповідь.
У великому озері жили риби. Підплив маленький окунець до своєї мами. Брр! Як
холодно. Холодно, каже мама, час нам уже
укладатися на зиму у затишну ямку. Але окунець не послухав й поплив від мами.
Невдовзі побачив карася і коропа. Вони про щось розмовляли. Ой, як важко
дихати, сказав карась. Давай піднімемось на поверхню і подихаємо свіжим повітрям,
сказав короп. Але річка була вкрита кригою, і їхні спини боляче вдарились об
лід. Пливемо до старої верби. Там є велика дірка – ополонка. І дихати там легко, сказав
карась.
Припливли риби до ополонки, почали жадібно ловити ротом повітря. Але щось
блиснуло, і карась вмить зник. Це він потрапив на гачок до рибалки.
Окунцеві стало моторошно. Чого це я вештаюся під кригою? Он і великі соми улаштувалися у найглибшій ямці. А дрібненькі риби полягали шарами на них. Вода холодна, риб майже не видно. Повернуся до мами. Треба заснути. Щось важко і нецікаво плавати взимку. Почекаю, поки пригріє сонечко.
- Отже, як зимують риби?
( Розповіді дітей)
Окунцеві стало моторошно. Чого це я вештаюся під кригою? Он і великі соми улаштувалися у найглибшій ямці. А дрібненькі риби полягали шарами на них. Вода холодна, риб майже не видно. Повернуся до мами. Треба заснути. Щось важко і нецікаво плавати взимку. Почекаю, поки пригріє сонечко.
- Отже, як зимують риби?
( Розповіді дітей)
VІІ. Узагальнення і систематизація
знань.
Сьома зупинка – друже, підживись!
Сьома зупинка – друже, підживись!
-
Робота в парах.
Діти отримують картки та визначають хто з тварин чим живиться.
Кора і гілки - птахи.
Насіння і ягоди - білки і птахи.
Горіхи -
кабани.
Жолуді - лосі, зайці,
олені.
Восьма зупинка - цікавинка.
Ребуси про тварин.
Ребуси про тварин.
Дев' ята зупинка – поляна слідів.
- Діти, пора повертатись додому.
Які ви у мене молодці! Зараз перейдемо поляну та вже й вдома.
- Хто це там блукає, що шукає?
Діти розглядають малюнки зі
слідами тварин , називають кому вони належать.
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія
1.) - Уявіть собі, що ви перетворилися на тваринку, яка живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?
2.) - А зараз визначте своє ставлення до нашого уроку. На ваших партах лежать маленькі сніговички, такі, як у мене на дошці є вони і наших шанованих гостей.
Домалюйте їм ротик, носик, очка . Якщо вам сподобався урок – намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим – спокійне личко, а якщо ви незадоволені – похмурене личко.
1. Рефлексія
1.) - Уявіть собі, що ви перетворилися на тваринку, яка живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?
2.) - А зараз визначте своє ставлення до нашого уроку. На ваших партах лежать маленькі сніговички, такі, як у мене на дошці є вони і наших шанованих гостей.
Домалюйте їм ротик, носик, очка . Якщо вам сподобався урок – намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим – спокійне личко, а якщо ви незадоволені – похмурене личко.
-Підніміть та покажіть своїх сніговичків.
(Якщо у сніговичка
похмуре личко, запитати, що не сподобалось на уроці).
3.) Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
3.) Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
В будку Шарику настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквин, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи й звірята.
В будку Шарику настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквин, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи й звірята.
ІХ. Домашнє завдання
Намалювати малюнок «Як я допомагаю пташкам взимку»
Намалювати малюнок «Як я допомагаю пташкам взимку»
Немає коментарів:
Дописати коментар