четвер, 5 лютого 2015 р.

Урок – мандрівка з природознавства в 2 класі

(урок засвоєння нових знань).


Тема. Тварини взимку.

                                                                       
Мета: розширити і уточнити уявлення дітей про тварин, продовжити формувати поняття «комахи», «птахи», «звірі»; формувати уявлення про життя взимку тварин нашої місцевості та про необхідність їхньої охорони; дати уявлення про зимуючих та перелітних птахів, вчити пояснювати причину відльоту птахів у теплі краї. Розвивати спостережливість. Виховувати турботливе ставлення до тварин, охороняти їх.

Хід уроку
І.Організація класу.
-
Холодно зараз в лісах і в лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго ранку, вітаю я вас!
Поглянемо всі один на одного і разом привітаємось.
- Доброго ранку!
- Руку скоріш простягни
І міцніше долоньки стисни.
- Діти, до нас сьогодні завітали гості щирі,
Давайте з ними привітаємось!
(Дівчатка присідають в реверансі, хлопчики схиляють голови.)
- А тепер пошепочемо, друже, тихенько!
(говоримо тихо) «Щастя тобі, я бажаю тобі і собі!»
- А тепер голосніше і лагідно: ……
- Дорогі, діти, сьогодні ми з вами будемо подорожувати лісами, полями, річками. Нам потрібно подолати різні перешкоди, які будуть траплятися на нашій дорозі. Ми повинні знайти замок, де живуть рибки і врятувати їх.

ІІ. Аналіз погоди, завдання для спостережень.
Перша зупинка – опис природи.
Послухайте уривок опису природи і подумайте, яку пору року він змальовує.
                                                      Злітає листя, жовтий килим
                                                      Лягає з шурхотом до ніг.
                                                      А вже на нього пухом білим
                                                      Сідає перший чистий сніг.
                                                                                             (Н. Забіла «Чотири пори року»)
- Як ви визначили, що це зима?
-
Наше бюро погоди знає все про зиму.
Бюро погоди (дві дівчинки-синоптики).
- Добрий день! З вами бюро погоди.
- Зверніть увагу на нашу інтерактивну дошку.
- Ось і настала вже білосніжна зима.
Сонечко світить, але не гріє.
- Дні стають коротші, а ночі довші.
- Небо частіше вкрите хмарами.
Опади у вигляді снігу.
- На дорогах ожеледиця. Будьте обережні!
- З кожним днем морози міцнішають, але попри все до нас завітали зимові гості.
- Дякуємо за увагу!
- Назвіть, які зимові місяці ви знаєте? (Відповіді дітей).
Виходять діти-місяці.
Грудень. Дорожній майстер грудень 
Мости будує всюди,
 
Вкриває ріки кригою,
 
Воює із відлигою:
 
Дороги приморожує
 
Ще й снігом припорошує,
 
Щоб на дзвінких санчатах
 
Новому року мчати.
                                        Т. Коломієць
Січень. Подивись: з початку року 
На землі лежать сніги. 
Скрізь, куди сягає око, 
Кучугури навкруги. 
Вітер снігом б'є в обличчя, 
Засипає снігом дах,
І ведуть між себе січу 
Хуртовини у степах. 
Звір в цю січу попадеться — 
Геть тікає ледь живий. 
І по праву січнем зветься 
Місяць перший, зимовий.
                                       Л. Горлов
Лютий. Другий місяць зветься Лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.

ІІІ. Створення проблемної ситуації та її розв’язання
Друга зупинка – допомога дівчинці.
- Заплющіть оченята.
Навколо все біло – біло. Під ногами рипить сніг, аж посвистує. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Одного разу маленька дівчинка опинилася сама у зимовому лісі. Куди не гляне – сніг і небо над головою. Спочатку вона злякалася, бо відчула себе такою маленькою та беззахисною. «Я зовсім сама! Нікого поруч немає», - плакала вона.
- Відкрийте очі, подивіться на зимовий пейзаж .
Але, пильно роздивившись навколо, зрозуміла, що зовсім не сама.
- Чому вона так подумала?
(Під сосною можна побачити полущені шишки, на снігу видно сліди лісових звірів, чути перегуки пташок, які залишилися зимувати, білочка, перестрибуючи з гілки на
гілку збиває снігову куряву…)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми познайомимося з життям тварин взимку.

V. Сприйняття і усвідомлення фактичного матеріалу.
(Учні класу відповідають на запитання)
1.Як зимують звірі?
- На які групи поділяються тварини?
(На диких і свійських)
- Які це свійські тварини? (Які живуть в людей)
- Які це дикі тварини? (Які самі собі здобувають їжу)
- Чому зима є важким періодом року для тварин
лісу?
- Кого зі звірів змогла помітити дівчинка у лісі ми дізнаємося, відгадуючи загадки?
                                                         Боюсь я вовка і лисиці,
                                                         Боюсь мисливської рушниці.
                                                         Тому, від страху перед ними,
                                                         Я сплю з відкритими очима. (Заєць)
- Що можете розказати про цю тваринку?
(Використовується метод мікрофону)
- З нами сьогодні працює «Довідкове бюро», що воно нам розповість про зайця.
«Довідкове бюро».
- Заєць дуже обережний. Перед сном (спить вдень) він наробить стільки слідів, що не кожний з його ворогів розбереться. Потім з розгону стрибає вбік і там спить. Зайцям легше бігти вгору, ніж донизу. Це пов язано з тим, що у зайців передні лапи довші, ніж задні. Взимку гзризає кору дерев та кущів, пожухлий бур ян. Може забігти в сад поласувати корою фруктових дерев.
- Про яку тварину буде наступне повідомлення дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.
                                                         У темнім лісі проживає,
                                                         Довгий хвіст пухнастий має,
                                                         Їй на місці не сидиться.
                                                         А зовуть її … (Лисиця)
- Що розкажете про лисицю?
  Чим вона живиться взимку?
«Довідкове бюро».
- Лисиця найхитріша з усіх звірів. Щоб обдурити птахів, вона може прикинутися мертвою птахи підлітають до неї і вона хапає їх.
Пухнастий, рудий хвіст – кермо під час бігу. Має гарний слух і нюх, добре бачить вдень і вночі. Хутро взимку в неї густіше і пухнастіше, тому спить прямо на снігу. Лає, як собака. Полює на мишей, куріпок, зайців, не гребує рештками тварин.
- Відгадайте наступну загадку.
                                                         Хто це ходить хмуро між дубами,
                                                         Хижо клацає зубами,
                                                         Весь, як є, - жорстока лють.
                                                         Очі так її і ллють.
                                                         Зачаївся ось, примовк.
                                                        
Грізний звір цей, звісно …(Вовк)
- Як переживає зиму вовк?
«Довідкове бюро».
- Вовки полюють на косуль, оленів. Наближаються до селищ і нападають на овець, корів. У лісі годуються мишами.
Вовки – це хижаки. Вони поїдають інших тварин.
-Наступна загадка теж про тварину, але про яку,  відгадайте.
Гарний, дужий, довгоногий.
                                                         Мов корону, носить роги.
                                                         Та вона така важка –
                                                         Не втечеш від хижака!
                                                         Взимку скинув роги – й ось –
                                                         До весни безрогий… (Лось)
- Як переживає зиму лось?
- Як ми, люди, можемо допомогти йому взимку?
«Довідкове бюро».
-Лось має найбільші роги серед звірів України. Їх вага 20-25кг, розмах – 1,5м. лось, не розганяючись, може перестрибнути паркан вищий 2м. Щороку в листопаді – грудні лось скидає свої роги. В квітні – травні вони відростають. У лосих рогів немає.
Взимку гризе кору дерев та засохлі трави їсть з-під снігу.
-Наступна загадка.
                                                        Пролетіло на хвості
                                                        Та й сховалося в гіллі
                                                        Все в дупло собі несе
                                                        І горішки все гризе. (Білка)
-Як білочка готується до зими?
-Чим ми можемо допомогти білочці взимку?
«Довідкове бюро».
Завдяки чіпким кігтикам білка легко лазить по деревах. Спритно перестрибує з дерева на дерево їй допомагає хвіст. Він служить білочці парашутом і рулем. До свого гнізда білка завжди наближається, перескакуючи з дерева на дерево, щоб не залишати на снігу слідів, по яких її можна знайти.
-Остання загадка про…
                                                         Він ікласний і сердитий,
                                                         Дуже любить землю рити.
                                                         Жолуді весь час шукав
                                                         Й малюків смугастих має. (Кабан)
-Що ви знаєте про дикого кабана?
Чим живиться взимку?
«Довідкове бюро».
-Дикі кабани в пошуках їжі рухаються стадами. Вони розгрібають сніг та опале листя. Знаходять жолуді, горіхи ліщини, личинки різних комах, гризуть кору дерев.
-Дякуємо, працівникам довідкового бюро про цікаву інформацію. Тепер ми більше знаємо про диких тварин.
2.Бесіда вчителя про охорону тварин взимку.
-Зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важко знайти їжу під час снігопадів, заметілей, у сильні морози.
Взимку тварини худнуть, втрачається жир під шкірою, витрачаються сили. Тому на 
допомогу тваринам приходять люди.
Прочитайте текст та ще використовуючи ілюстрації підручника (с.80-81), поміркуйте, як люди допомагають лісовим мешканцям взимку.
Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В Основному законі нашої держави – Конституції, йдеться про охорону тварин.

VІ. Фізкультхвилинка.
Третя зупинка відпочинку
Ми вже трішки притомились,
Відпочинку час настав.
Ясний і сонячний видався день.
Вискочив зайчик швиденько на пень,
Потягнувся він лапками вгору,
Потім зігнувся низенько додолу.
Потім пальчики почав згинати
І при цьому собі промовляти:
«Скік – скік – в один бік,
Скік – скік – в другий бік».
Раптом почув він, щось в лісі тріщить.
Підскочив, присів і мерщій у кущі.
Четверта зупинка – пташки взимку.
1.- Як зимують птахи? Робота з підручником с. 74-75 ( розповідь вчителя)
- Що змушує пташок летіти у теплі краї? ( голод і холод)
2. Поясніть ланцюжок взаємодії живої і неживої природи.  
(на дошці)
                                                          осінь    метелик     ластівка
- Що таке осінь? (Пора року)
- Що означає метелик? (Комахи)
- Що означає ластівка?
(Перелітні птахи)
Отже, з приходом осені комахи ховаються, пташки залишаються без корму і відлітають у теплі краї.
-Які ж пташки залишаються з нами переживати холод?
3. Робота з зошитом с.28 з. 1 (виконання завдання)
П’ята зупинка – зимівля комах
5. Бесіда про зимівлю комах. 
- Де можна знайти взимку комах?
Комарі поховалися у різні щілини, у старі дупла дерев. Вони й біля нас зимують. Позлітаються у підвали, багато їх там у кутку назбирається. Причепляться комарі своїми ніжками до стелі, до стін та й сплять цілу зиму.
Шоста зупинка – зимівля риб
6. Як зимують риби?
Послухайте таку розповідь.
У великому озері жили риби. Підплив маленький окунець до своєї мами. Брр! Як
холодно. Холодно, каже мама, час нам уже укладатися на зиму у затишну ямку. Але окунець не послухав й поплив від мами. Невдовзі побачив карася і коропа. Вони про щось розмовляли. Ой, як важко дихати, сказав карась. Давай піднімемось на поверхню і подихаємо свіжим повітрям, сказав короп. Але річка була вкрита кригою, і їхні спини боляче вдарились об лід. Пливемо до старої верби. Там є велика дірка – ополонка. І дихати там легко, сказав карась.
Припливли риби до ополонки, почали жадібно ловити ротом повітря. Але щось блиснуло, і карась вмить зник. Це він потрапив на гачок до рибалки.
Окунцеві стало моторошно. Чого це я вештаюся під кригою? Он і великі соми улаштувалися у найглибшій ямці. А дрібненькі риби полягали шарами на них. Вода холодна, риб майже не видно. Повернуся до мами. Треба заснути. Щось важко і нецікаво плавати взимку. Почекаю, поки пригріє сонечко.
- Отже, як зимують риби?
( Розповіді дітей)

VІІ. Узагальнення і систематизація знань. 
Сьома зупинка – друже, підживись!
-         Робота  в парах.
Діти отримують картки та  визначають хто з тварин чим живиться.
                                                    Кора і гілки -                      птахи.
                                                    Насіння і ягоди -                білки і птахи.
                                                    Горіхи -                               кабани.
                                                    Жолуді -                             лосі, зайці, олені.
Восьма зупинка - цікавинка.
Ребуси про тварин.
Дев' ята зупинка – поляна слідів.
- Діти, пора повертатись додому. Які ви у мене молодці! Зараз перейдемо поляну та вже й вдома.
- Хто це там блукає, що шукає?
Діти розглядають малюнки зі слідами тварин , називають кому вони належать.

VІІІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія
1.)
- Уявіть собі, що ви перетворилися на тваринку, яка живе у зимовому лісі. З яким проханням ви б звернулися до людей?
2.)
- А зараз визначте своє ставлення до нашого уроку. На ваших партах лежать маленькі сніговички, такі, як у мене на дошці є вони і наших шанованих гостей.
Домалюйте їм ротик, носик, очка . Якщо вам сподобався урок – намалюйте усміхнене личко, якщо залишив байдужим – спокійне личко, а якщо ви незадоволені – похмурене личко.
     -Підніміть та покажіть своїх сніговичків.
(Якщо у сніговичка похмуре личко, запитати, що не сподобалось на уроці).
3.) Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.

Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
В будку Шарику настеліть соломи,
Зайчикові покладіть під кущик
Кілька морквин, листочок капусти.
Теплу корівці поставте водичку,
Птицям насипте крихт в годівничку.
Як допоможете дружно, малята,
Виживуть взимку птахи й звірята.

ІХ. Домашнє завдання
Намалювати малюнок «Як я допомагаю пташкам взимку»






Немає коментарів:

Дописати коментар